راہی معصوم رضا: گنگا جمنی ثقافت کا علمبردار، جس نے ’مہا بھارت‘ کو عوام الناس تک پہنچایا...یومِ پیدائش پر خصوصی پیشکش
وہ وقت بھی آیا جب 'مہابھارت' کو دیکھا کم اور سنا زیادہ جانے لگا! اس کی وجہ راہی معصوم رضا کی بے مثال تحریری صلاحیت تھی۔ کہا گیا کہ ٹی وی سیریل 'مہابھارت' اور راہی معصوم رضا ایک دوسرے کی تکمیل کرتے ہیں
'مہابھارت' کو ہندوستانی ٹیلی ویژن کی تاریخ کا سب سے مقبول سیریل سمجھا جاتا ہے۔ یہ ملک میں اس طرح کا پہلا ٹی وی پروگرام تھا، جس کے شروع ہوتے ہی بیشتر حصوں میں زندگی ٹھپ ہو جاتی تھی۔ کرفیو کا عالم ہو جاتا تھا۔ لوگ بڑے بڑے گروپوں میں رنگین اور بلیک اینڈ وائٹ ٹیلی ویژن سیٹوں کے سامنے ہاتھ باندھ کر بیٹھ جاتے تھے۔ اس مقبولیت کا ریکارڈ آج بھی نہیں ٹوٹا۔ اس کی سب سے بڑی وجہ اس کے وہ مکالمے تھے جنہوں نے اس ہندوستانی رزمیہ داستان کو عام سامعین کے لیے آسان اور دلچسپ بنا دیا۔
لیکن بہت سے ناظرین یہ نہیں جانتے تھے کہ وہ مکالمے جن کے ذریعے وہ (عظیم ہندوستانی رزمیہ داستان کی) پیچیدگی کو اتنی آسانی سے سمجھ رہے تھے اور مہابھارت دور سے گزر رہے ہیں وہ مکالمے راہی معصوم رضا نامی مصنف کے قلم سے نکلے تھے۔ وہ راہی معصوم رضا، جنہیں لوگ (خاص طور پر کٹر ہندوتوا کے پیروکار) ایک 'مسلمان' سمجھتے تھے اور رضا خود کو محض 'ہندوستانی' اور گنگا جمنی ثقافت کا علمبردار سمجھتے تھے!
'آدھا گاوں' جیسے کلاسک ناول کا مصنف اور ہو بھی کیا سکتا ہے؟ رضا یقیناً اپنے آپ کو ہندوستانی سمجھتے تھے لیکن کٹر ہندوتوا طاقتیں (جن کی اولادیں آج ہندوستان کے نظامِ حکمرانی کی بلندیوں پر قابض ہیں) انہیں مسلمان مانتی تھیں اور ہندوؤں کی طرح کٹر مسلمان بھی انہیں 'اپنا' ماننے سے گریز کرتے تھے۔ گویا راہی معصوم رضا بنیاد پرستوں کے لیے کوئ۹ی پیادہ یا مہرہ ہوں!
خیر، اس کے پیچھے بنیادی وجہ یہی تھی کہ بنیاد پرست ہندوتوا لوگوں نے راہی معصوم رضا کے لکھے ہوئے 'مہابھارت' کے ڈائیلاگز تحریر کرنے کی اس منطق کے ساتھ سخت مخالفت کی تھی کہ ایک مسلمان ہندوؤں کے مقدس ترین صحیفے پر مبنی پروگرام کے لیے ایک لفظ بھی کیسے لکھ سکتا ہے! بلکہ لکھنے کی 'جرأت' کیسے کر سکتا ہے!
یہ اس میگا سیریل کی پروڈکشن شروع ہونے سے پہلے کا ایک کشیدہ واقعہ ہے۔ تب میڈیا نہیں تھا، صحافت ہوتی تھی۔ چنانچہ بنیاد پرست ہندو طاقتوں کے نمائندوں کے دھمکی آمیز بیانات اخبارات کی سرخیاں بن گئے۔ خاص بات یہ ہے کہ وقت کی کمی کے باعث راہی معصوم رضا اپنے قریبی دوست بی آر چوپڑا کو اس پروجیکٹ میں شامل ہونے سے انکار کر چکے تھے۔ رضا کو 'مہابھارت' کے ڈائیلاگ لکھنے کے لیے راضی کرنے کی کوشش کرتے ہوئے چوپڑا نے پریس کانفرنس میں اس کا باضابطہ اعلان کر دیا۔
اس کے ساتھ ہی بڑے پیمانے پر اعتراضات کا ایک مضحکہ خیز سلسلہ شروع ہو گیا۔ اس وقت سوشل میڈیا کا کوئی وجود نہیں تھا اور 'ٹرولز' کے 'ٹولز' مختلف قسم کے تھے۔ یعنی دھمکی آمیز خطوط اور پوسٹر۔ وہ بنیاد پرست جو ڈائیلاگ رائٹنگ کے ذریعے بھی 'مہابھارت' کے ڈرامائی عمل میں کسی مسلمان کی شمولیت کو برداشت نہیں کر سکتے تھے، انھوں نے احتجاج یا اعتراض کے خطوط کو ہتھیار کے طور پر استعمال کیا۔ نتیجتاً بی آر چوپڑا کو ایک کے بعد ایک خط آنے لگے، جن میں ایک عبارت خاص طور پر لکھی ہوتی تھی 'کیا سبھی ہندو مر چکے ہیں، جسے چوپڑا نے 'مہابھارت' کے مکالمے لکھنے کا کام ایک مسلمان کو سونپ دیا ہے؟
بی آر چوپڑا نے یہ خطوط راہی معصوم رضا کو بھیج دئے۔ اس کے بعد اگلے ہی دن ہندوستان کی گنگا جمنی ثقافت کے وکیل راہی صاحب نے چوپڑا کو فون کیا اور کہا کہ ’’میں ’مہابھارت‘ لکھوں گا۔ میں گنگا کا بیٹا ہوں۔ ہندوستانی تہذیب اور ثقافت کے بارے میں مجھ سے زیادہ کون جانتا ہے؟‘‘ یہ کہانی پونم سکسینہ کی کتاب 'سین-75' کے انگریزی ترجمہ میں درج کی گئی ہے۔ سین-75 راہی معصوم رضا کا ایک مشہور ہندی ناول ہے۔ اس کا پہلا ایڈیشن 1977 میں شائع ہوا تھا۔
یہ کتاب رضا کے ایک قریبی دوست پروفیسر کنورپال سنگھ کی یادداشتوں سے اخذ کی گئی ہے، جو علی گڑھ مسلم یونیورسٹی میں ان کے ہم جماعت تھے۔ ان کے ایک اور دوست ہندی کے مشہور ادیب کملیشور نے بھی اس کی تصدیق کی تھی۔ عظیم ادیب راہی معصوم رضا، جنہوں نے ہمیشہ فرقہ پرستی کے خلاف تخلیقی حملہ کیا اور ہندوستانیت کے لیے ہر قربانی دینے کا جذبہ رکھتے تھے، اس واقعہ کو ایک چیلنج کے طور پر لیا اور تمام مخالفتوں کو نظر انداز کرتے ہوئے اپنے قلم سے 'مہابھارت' کو کاغذ پر اتارنا کرنا شروع کیا۔
اندھی مخالفت کا سلسلہ اس وقت رک گیا جب ان کے مکالمے گھر گھر مقبول ہوئے اور کروڑوں ناظرین کے ذہنوں اور زبانوں پر حاوی ہو گئے۔ وہ وقت بھی آیا جب سیریل 'مہابھارت' دیکھا کم، سنا زیادہ جانے لگا! ظاہر ہے یہ راہی معصوم رضا کی بے مثال قلم کاری اور مہارت کا کمال تھا۔ یہ مانا گیا اور شاید ہمیشہ مانا جائے گا کہ ٹی وی اسکرین پر آنے والے سیریل 'مہابھارت' اور راہی معصوم رضا ایک دوسرے کے تکمیلی کردار بن گئے تھے۔
ہندوستانی تو کیا دنیا کی ٹیلی ویژن کی تاریخ میں ایسی کوئی اور مثال نہیں ملتی۔ مہابھارت اور ہندو افسانون کی جدید ڈرامائی سمجھ ہی نہیں بلکہ ایک 'مسلمان' کی طرف سے 'مہابھارت' (مکالمہ) لکھنے کی مخالفت اور پھر غیر اعلانیہ اور شعوری طور پر اپنی ذہانت، ہنر، ضمیر اور قلم کے سامنے ہتھیار ڈال دینا بھی ایک تاریخی مثال ہے۔ یہ سوچنا ہوگا کہ آج کے اس تاریک دور میں اگر کوئی راہی معصوم رضا ’مہابھارت‘ (صرف ٹیلی ویژن کے لیے) لکھتا تو کس عدم برداشت اور ظلم سے اس کی مخالفت کی جاتی۔
راہی معصوم رضا نے سنہ 1990 کے دوران ’انڈیا ٹوڈے‘ میگزین کو دیے گئے ایک خصوصی انٹرویو میں اپنی تحریر ’مہابھارت‘ کی سال 1990 کے دوران انڈیا ٹوڈے کو دئے گئے خصوصی انٹرویو میں راہی معصوم رضا نے ان کی جانب سے مہابھارت تحریر کرنے کے خلاف ہندو بنیاد پرستوں کی مخالفت کے بارے میں کہا تھا ’’مجھے بہت دکھ ہوا۔ میں حیران تھا کہ ایک مسلمان کے اسکرین پلے لکھنے پر اتنا ہنگامہ کیوں کیا جا رہا ہے؟ کیا میں ہندوستانی نہیں ہوں؟‘‘ یقیناً یہ ایک سلگتا ہوا سوال ہے جو آج بھی ہمارے سامنے کھڑا ہے۔ اس لیے بھی کہ آج اس طرح کے احتجاج کرنے والوں کے ہاتھ خون سے رنگے ہوئے ہیں اور معصوم راہی معصوم رضا ان کی 'ہٹ لسٹ' میں سرفہرست ہیں۔ کوئی نہیں جانتا کہ وہ کب مارے جائیں گے۔ ہاں بلاشبہ قاتل ضرور جاتے ہیں۔
راہی معصوم رضا کی تحریریں اور زندگی فرقہ واریت کے خلاف ثابت قدم اور بے خوف جدوجہد کی شاندار مثال ہے۔ انہوں نے جو کچھ کیا اور جیا وہ آج ایک مشعل راہ اور روشنی کا درجہ رکھتا ہے۔ ان کی کوشش یہ تھی کہ اپنی پرعزم تحریر کی ہر سطر سے فرقہ پرستی پر وار کیا جائے۔ ان کی ایک نظم کی سطریں ہیں:
’’میرا نام مسلمانوں جیسا ہے
مجھے مار ڈالو اور میرے گھر کو آگ لگا دو
لیکن میری رگ رگ میں گنگا کا پانی دوڑ رہا ہے
میرے لہو سے چلّو بھر بھر کر مہادیو کے منہ پر پھینکو
اور اس جوگی سے یہ کہہ دو
مہادیو اب اس گنگا کو واپس لے لو
یہ ذلیل ترکوں کے بدن میں گاڑھا لہو بن کر دوڑ رہی ہے
راہی معصوم رضا یکم اگست 1927 کو غازی پور کے گاؤں گنگولی میں پیدا ہوئے تھے۔ وہ بچپن سے ہی انقلابی طبیعت کے مالک تھے۔ غلط کے آگے جھکنا ان کی فطرت میں نہیں تھا۔ اعلیٰ تعلیم کے لیے وہ علی گڑھ میں اپنے بڑے بھائی ڈاکٹر مونس رضا کے پاس گئے جو اس وقت بائیں بازو کا گڑھ تھا۔ اس وقت یونیورسٹی پروفیسر نور الحسن، ڈاکٹر عبدالعلیم، ڈاکٹر ستیش چند، ڈاکٹر رشید احمد، ڈاکٹر آلِ احمد سرور جیسے معروف کمیونسٹ اساتذہ سے بھری پڑی تھی۔
رضا کی شخصیت نے علی گڑھ میں ہی 'بائیں بازو' کی شکل اختیار کر لی۔ وہ ترقی پسند اور آزاد فکر بن گئے اور 1945 میں انہوں نے پروگریسو رائٹرز ایسوسی ایشن کی مکمل رکنیت حاصل کر لی اور اپنی زندگی کے آخر تک ترقی پسند جمہوری تحریکوں سے فعال طور پر وابستہ رہے۔ ان کی تحریر کا آغاز شاعری سے ہوا اور 1966 تک ان کے غزل و نظم کے سات مجموعے شائع ہوئے۔ ان میں 'نیا سال'، 'موج گل موج صبا'، 'رقص مئے' اور 'اجنبی شہر اجنبی راستے' نمایاں ہیں۔
1957 میں 1857 کی جدوجہد آزادی کے سو سال پر لکھی گئی ان کی نظم ’اٹھارہ سو ستاون‘ اردو اور ہندی دونوں زبانوں میں شائع ہونے کے بعد کافی مقبول ہوئی۔ شاعری کا یہ سفر عمر بھر جاری رہا۔ ان کا آخری شعری مجموعہ ’غریب شہر‘ ان کی وفات کے ایک سال بعد 1993 میں شائع ہوا۔ وسیع تر ہندی سماج کو راہی معصوم رضا کی غیر معمولی صلاحیتوں کا 1966 میں اس وقت علم ہوا جب ان کا ناول 'آدھا گاؤں' منظر عام پر آیا۔ اس کے بعد ان کا ایک اور بہت زیر بحث ناول ’ٹوپی شکلا‘ شائع ہوا۔ یہ دونوں ناول ابتدائی طور پر فارسی رسم الخط میں لکھے گئے تھے، جن کا بعد میں ہندی میں ترجمہ کیا گیا۔
بلاشبہ 'آدھا گاوں' نے راہی معصوم رضا کو ہندی افسانے کی سب سے قابل اور طاقتور دستخطوں میں سے ایک بنا دیا۔ 'ادھا گاؤں' سے کئی تنازعات بھی جڑے تھے۔ اخلاقیات اور رجعت پسندوں نے انہیں گھیرنے کی بہت کوشش کی لیکن رضا فرقہ پرستی، ذات پات، علاقائیت اور زبان کی تعصب کے خلاف اپنے قلم اور لبوں کو تیز کرتے رہے۔ راہی معصوم رضا کا خیال تھا کہ ’’مذہب کا قوم پرستی اور ثقافت سے کوئی خاص تعلق نہیں، پاکستان جھوٹے شعور کی بنیاد پر بنا ہے اور جس عمارت کی بنیاد ٹیڑھی ہو وہ زیادہ دیر قائم نہیں رہے گی۔‘‘
'آدھا گاؤ' ہندی کا پہلا ناول ہے جس میں شیعہ مسلمانوں اور اس سے متعلقہ لوگوں کی دیہی زندگی اپنے تضادات اپنی مادی حقیقت میں پوری شدت کے ساتھ سامنے آتی ہیں۔ ممکنہ حقیقت کے ذریعے یہ ناول صاف اشارہ کرتا ہے کہ پاکستان زیادہ دیر تک متحد نہیں رہے گا۔ ایسا ہی ہوا۔ لسانی بنیادوں پر 1971 میں پاکستان ٹوٹا اور بنگلہ دیش بنا۔ 'آدھا گاؤں' کی ممکنہ حقیقت پوری قوت کے ساتھ سامنے آئی۔ یہ ناول تقسیم سے پہلے شیعہ مسلمانوں کے دکھوں اور دردوں اور پاکستان کے وجود کی مکمل تردید کرتا ہے۔
'آدھا گاؤں' ہندی کے 10 بہترین کلاسک ناولوں میں سے ایک سمجھا جاتا ہے۔ ڈاکٹر نامور سنگھ اور ڈاکٹر رام ولاس شرما اسے ورلڈ کلاس کلاسک سمجھتے تھے۔ 'ٹوپی شکلا'، 'ہمت جونپوری'، 'اوس کی بوند'، 'دل ایک سادہ کاغذ'، 'سین-75'، 'کٹرہ بی آرزو' جیسے کام اپنے موضوع، کہانی، زبان اور منفرد انداز کے لیے جانے جاتے ہیں۔ سبھی میں شدید سیاسی شعور منفرد تخلیقی صلاحیتوں کے ساتھ ملا ہوا ہے۔
ہندی اور اردو دونوں زبانوں میں لکھنے والے راہی معصوم رضا اردو کی شاعرہ اور ہندی کی منفرد ناول نگار تھے۔ ’ لیکن میرا لاوارث دل'، 'ہم تو ہیں پردیس میں'، 'دل میں اجلے کاغذ پر'، 'جنس سے ہم چھوٹ گئے' ان کی قابلِ قبول غزلیں اور نظمیں ہیں۔ 'مہابھارت' کے علاوہ رضا نے 'لمحے'، 'میں تلسی تیرے آنگن کی'، 'زیادہ'، 'ملی' اور 'الاپ' جیسی کئی فلموں کے سکرپٹ اور ڈائیلاگ بھی لکھے۔ 15 مارچ 1992 کو ہندوستانیت کا یہ شیدائی اور عظیم مصنف اس دنیا سے رخصت ہو گیا۔ انہوں نے ممبئی میں آخری سانس لی۔
Follow us: Facebook, Twitter, Google News
قومی آواز اب ٹیلی گرام پر بھی دستیاب ہے۔ ہمارے چینل (qaumiawaz@) کو جوائن کرنے کے لئے یہاں کلک کریں اور تازہ ترین خبروں سے اپ ڈیٹ رہیں۔