جواہر لال نہرو ایسی جمہوریت کے مخالف تھے جس میں اقلیتوں پر ظلم ہو...یومِ پیدائش کے موقع پر

پنڈٹ جواہر لال نہرو نے 1950 کے کانگریس اجلاس میں کہا تھا کہ اگر پاکستان میں اقلیتوں پر مظالم ہو رہے ہیں تو کیا ہم بھی ایسا کریں؟ اس جمہوریت کا بائیکاٹ کیا جائے جس میں فرقہ پرستی ہو

ہندوستان کے پہلے وزیر اعظم پنڈت جواہر لال نہرو / Getty Images
ہندوستان کے پہلے وزیر اعظم پنڈت جواہر لال نہرو / Getty Images
user

کرشن پرتاپ سنگھ

ایک خوشگوار یاد سے بات شروع کرتے ہیں۔ 1982 میں مہاتما گاندھی کی زندگی اور کارناموں پر مبنی رچرڈ ایٹن برو کی مشہور فلم ’گاندھی‘ ریلیز ہوئی، جس نے بہترین فلم کے ایوارڈ سمیت 8 آسکر ایوارڈز جیتے۔ بہترین ہدایت کاری کے لیے رچرڈ ایٹن برو کو اور گاندھی کا کردار نبھانے پر اداکار بین کنگسلی کو آسکر ایوارڈ دیا گیا۔

لیکن کم ہی لوگ جانتے ہیں کہ گاندھی پر ایسی فلم بنانے کا خیال رچرڈ ایٹن برو کے دل و دماغ میں کافی عرصے سے موجود تھا۔ اس بارے میں وہ جواہر لال نہرو سے بھی مل چکے تھے۔ اپنی زندگی کے آخری دور میں ہونے والی ملاقات میں نہرو نے انہیں یہ نصیحت کی تھی کہ جب بھی وہ یہ فلم بنائیں تو گاندھی کو دیوتا کے طور پر نہیں بلکہ انسان کی حیثیت میں دکھائیں۔

ایٹن برو کو دی گئی یہ نصیحت نہرو کی اپنی شخصیت پر بھی لاگو ہوتی ہے، تو اس کے کئی انوکھے پہلو سامنے آتے ہیں۔ اگر کوئی انسان دیوتا نہیں ہے یا انسان ہی رہنے کو ترجیح دیتا ہے، تو اس کے لیے یہ بات فطری بھی ہے۔ خاص طور پر جب انسان کا کردار نہرو جیسا ہو، جو کہ ایک ایسے جدید ہندوستانی ریاست کے معمار تھے جسے ایک خود مختار، سوشلسٹ، سیکولر اور عوامی جمہوریہ کے طور پر دیکھنا چاہتا تھا۔ انہیں بچوں کے ’چچا‘ کے طور پر بھی جانا جاتا ہے۔ باوجود اس کے کہ ان کی شاندار شخصیت کو گزر جانے کے کئی دہائیوں بعد بھی مٹانے یا بگاڑنے کی کوششیں ختم ہونے کے بجائے بڑھتی جا رہی ہیں۔

اگر ان کے کردار کو ہیرو کے طور پر دیکھیں، تو ان جیسے ہیرو کے لیے انسان ہونا اور بھی زیادہ فطری ہے، جس کے خیالات میں کوئی جھول نہیں اور جس کے مخالفین کو اس میں اپنے مفاد کی کوئی جھلک نظر نہیں آتی۔


یقیناً نہرو اپنے کسی بھی روپ میں اپنے پیروکاروں، مداحوں یا مخالفین کو ایسی کوئی رعایت نہیں دیتے جس سے ان کو بنیاد پرست، رجعت پسند یا فرقہ پرست ثابت کیا جا سکے۔

آزادی کی جدوجہد کے دوران جن اصولوں کے ساتھ وہ رہے اور وزیر اعظم بننے کے بعد جس طرح انہوں نے جدید، سیکولر اور کثیر الجہتی ہندوستان کا تصور دیا، اس پر تنقید تو ہو سکتی ہے کہ وہ کئی مواقع پر کمیونسٹوں کے قریب دکھائی دیتے ہیں، مگر ان کی ترقی پسندی پر کبھی کوئی سوال نہیں اٹھایا گیا۔

آج یہ جاننا نہایت دلچسپ ہے کہ جس سیکولرازم کو کچھ لوگ آئین کی تمہید میں بھی برداشت نہیں کر پاتے، اس کی آئینی حیثیت کے قیام کے لیے نہرو نے ہندو مہاسبھا اور کانگریس کے اندر موجود گووند ولبھ پنت اور پُرشوتم داس ٹنڈن جیسے تنگ نظر افراد کے اتحاد کے خلاف جم کر مقابلہ کیا تھا۔

ملک کی تقسیم کے بعد ہندو مہاسبھا اور سنگھ کو یقین تھا کہ وہ ملک کی نئی فرقہ وارانہ صورت حال کو اپنے حق میں استعمال کر لیں گے۔ مہاتما گاندھی کے قتل کا داؤ الٹا پڑا، مگر انہیں کانگریس کے اندر موجود اپنے ’خیر خواہوں‘ سے بڑی امیدیں تھیں۔ یہ امیدیں اس وقت حقیقت بنتی نظر آئیں جب 22-23 دسمبر 1949 کی رات سازش کے تحت بابری مسجد میں مورتیاں رکھ دی گئیں اور یوپی کے وزیر اعلیٰ گووند ولبھ پنت نے سردار پٹیل اور ٹنڈن کی سرپرستی سے نہرو کی نافرمانی شروع کر دی۔ اس موقع پر نہرو نے بڑی سیاسی پختگی کا مظاہرہ کیا۔

انہوں نے 17 اپریل 1950 کو پنت کو لکھا، ’’مجھے لگتا ہے کہ فرقہ واریت آج ان لوگوں کے دل و دماغ میں بھی سرایت کر چکی ہے جو پہلے کانگریس کے ستون ہوا کرتے تھے۔ یہ ایک آہستہ بڑھتی ہوئی فالج ہے جسے مریض سمجھ بھی نہیں رہا۔‘‘ انہوں نے یہ بھی لکھا کہ ایک دن وہ اس کے خلاف پوری قوت سے مہم شروع کریں گے۔ دو مئی 1950 کو انہوں نے تمام وزرائے اعلیٰ کو لکھا، ’’ہم فرقوں کے درمیان اتحاد کا مقصد بھول گئے ہیں۔ ہم سیکولرازم کی بات کرتے ہیں، مگر اسے بہت کم سمجھتے ہیں۔‘‘


پھر بھی بات نہ بنی تو انہوں نے مزید سختی اختیار کی۔ 8 اگست 1950 کو انہوں نے سیدھے پرشوتم داس ٹنڈن کو لکھا، ’’آپ ہندوستان میں لوگوں کی ایک بڑی تعداد کے لیے فرقہ پرست اور قدامت پسند سوچ کی علامت بن چکے ہیں۔ اس لیے براہ کرم کانگریس کے صدر کا انتخاب نہ لڑیں۔‘‘ 28 اگست کو سردار پٹیل کو خط لکھ کر ٹنڈن کے بارے میں اپنے اعتراضات بیان کیے۔

پھر بھی ٹنڈن نے اگست 1950 میں کانگریس کے صدر کے عہدے کے لیے انتخاب لڑا۔ ان کی جیت پر سنگھ اور ہندو مہاسبھا میں خوشی کی لہر دوڑ گئی۔ شیاما پرساد مکھرجی نے ان کی کامیابی پر اطمینان کا اظہار کیا اور سنگھ کے انگریزی اخبار ’آرگنائزر‘ نے اپنے 11 ستمبر 1950 کے شمارے میں لکھا کہ یہ کانگریس کے ’گاندھی پلس نہرو‘ کے فارمولے کی شکست اور ’گاندھی پلس پٹیل‘ کے فارمولے کی جیت ہے۔

اس کے بعد نہرو کے لیے چیلنجز مزید بڑھ گئے مگر وہ ایسے ہی نہرو نہیں بنے تھے۔ جلد ہی انہوں نے بازی پلٹ دی۔ ستمبر 1950 میں ٹنڈن کی کامیابی کے دوران ناسک میں کانگریس کا اجلاس ہوا، تو نہرو نے اسٹیج سے دو ٹوک انداز میں کئی سخت اور کھری باتیں کیں۔ یہ بات بھی کہی کہ ’’پاکستان میں اقلیتوں پر مظالم ہو رہے ہیں، تو کیا ہم بھی یہاں وہی کریں؟ اگر اسے جمہوریت کہتے ہیں، تو ایسی جمہوریت بھاڑ میں جائے!‘‘ انہوں نے اجلاس کے نمائندوں سے کہا، ’’اگر آپ مجھے وزیر اعظم کے طور پر چاہتے ہیں، تو آپ کو بغیر شرط کے میرے پیچھے چلنا ہوگا۔ اگر نہیں چاہتے، تو واضح طور پر کہہ دیں۔ میں عہدہ چھوڑ دوں گا اور کانگریس کے اصولوں کے لیے آزادانہ جدوجہد کروں گا۔‘‘

ان کی بات کا اثر ہوا اور انہوں نے نہ صرف نمائندوں کا اعتماد جیت لیا بلکہ ہندوستان میں سیکولرازم کے مستقبل کو بھی یقینی بنا دیا۔ اس وقت 'نیویارک ٹائمز' نے اپنے 22 ستمبر 1950 کے شمارے میں لکھا کہ ’’اب یہ طے ہو گیا ہے کہ ہندوستان ایک سیکولر ریاست بننے کی طرف ہی بڑھے گا۔‘‘

تاریخ گواہ ہے کہ اس کے بعد مجبوراً ٹنڈن کو کانگریس کے صدر کا عہدہ چھوڑنا پڑا اور 1952 کے عام انتخابات میں ملک کے ووٹرز نے نہرو کی سیکولر پالیسیوں پر مہر ثبت کر دی، جس نے ہندو مہاسبھا سمیت تمام فرقہ پرستوں کو ان کی حیثیت اس طرح یاد دلا دی، کہ وہ مدت طویل تک کوئی منصوبہ تیار نہیں کر سکے۔

(کرشن پرتاپ سنگھ سینئر صحافی ہیں)

Follow us: Facebook, Twitter, Google News

قومی آواز اب ٹیلی گرام پر بھی دستیاب ہے۔ ہمارے چینل (qaumiawaz@) کو جوائن کرنے کے لئے یہاں کلک کریں اور تازہ ترین خبروں سے اپ ڈیٹ رہیں۔