میر انیس کو مرثیہ نگاری کا بادشاہ کہا جاتا ہے۔ انہوں نے مرثیہ نگاری کو عروج بخشا، بر صغیر ہندوستان اور پاکستان میں ہونے والی مجلسوں میں آج بھی میر انیس کے مراثی کثرت سے پڑھے جاتے ہیں۔ مرثیہ کو میر انیس نے وہ عروج بخشا کہ جہاں ہر دور کے مرثیہ گو پہنچنے کی آرزو کرتے کرتے خاک کا پیوند ہو جاتے ہیں۔ یہ بھی حقیقت ہے کہ میر انیس شاعر پیدا ہوئے تھے مرثیہ نگار بعد میں بنے، ان کی شاعری کی باقاعدگی کے ساتھ ابتدا غزل گوئی سے ہوئی تھی۔ مرثیہ نگار سے بہت پہلے میر انیس علاقے میں منفرد طرز کے غزل گو شاعر کی حیثیت سے شناخت قائم کر چکے تھے لیکن کچھ یوں ہوا کہ غزل گوئی سے وہ محمد اور آل محمدؐ کی مدح سرائی کے میدان میں داخل ہو گئے۔ اس مضمون میں ہم میر انیس کی مرثیہ نگاری کی بات نہیں کریں گے بلکہ ان کی زندگی کے کچھ ایسے پہلوؤں پر روشنی ڈالیں گے جو کم لوگوں کے علم میں ہیں۔ میر انیس ایک عظیم مرثیہ نگار تو تھے ہی وہ ایک فقیر صفت اور نازک مزاج شخصیت بھی تھے۔ امیروں اور رئیسوں کی صحبت سے دور رہتے تھے۔ آئیے پہلے ان کی پیدائش، خاندان، زندگی کے ابتدائی دنوں اور غزل گوئی سے مرثیہ نگاری کی طرف آنے کے واقعات کا ذکر کرتے ہیں۔
Published: undefined
میر انیس کا حقیقی نام میر ببر علی تھا۔ وہ 1803عیسوی میں اتر پردیش کے فیض آباد کے ایک ادبی گھرانے میں پیدا ہوئے۔ والد میر مستحسن خلیق اور پردادا میر ضاحک اپنے دور کے استاد شاعر تھے۔ دادا میر حسن اردو ادب کے معروف مثنوی گو شاعر تھے۔ میر حسن نے اردو ادب کو مثنوی 'سحر البیان' سے مالامال کیا۔ شاعری میر انیس کی گھٹی میں تھی۔ وہ پانچ چھ برس کی عمر سے ہی شعر موزوں کرنے لگے تھے۔ بچپن کی ان کی شاعری کچھ اس طرح کی تھی۔
افسوس کہ دنیا سے سفر کر گئی بکری
آنکھیں تو کھلی رہ گئیں اور مر گئی بکری
.....
رونا آتا ہے کہ کیوں میں نے اتارا تعویذ
تم میں کس شخص نے پایا میرا پیارا تعویذ
Published: undefined
میر انیس غزل گوئی اور مرثیہ گوئی میں اپنے والد میر خلیق کے شاگرد تھے۔ کبھی کبھی اپنے والد کے کہنے پر شیخ امام بخش ناسخ کو بھی اپنی غزلیں دکھا لیا کرتے تھے اور یہ ناسخ ہی تھے جنہوں نے انیس کا تخلص انیس تجویز کیا۔ ورنہ اس سے پہلے میر ببر علی انیس۔ میر ببر علی حزیں ہوا کرتے تھے۔ غزل گوئی سے مدح گوئی کی طرف آنے کا واقعہ کچھ یوں بیان کیا جاتا ہے کہ میر انیس کی ایک غزل نے ایک مشاعرے میں دھوم مچا دی، اس کی خبر باپ کو بھی ہوئی۔ باپ نے پوچھا اور بیٹے کی زبان سے اس کی غزل سنی۔ باپ کا سینا خوشی اور فخر سے پھول گیا۔ لیکن کہا کہ 'میاں اب غزل کو سلام کہو اور وہ شاعری کرو جو دنیا اور آخرت دونوں میں کام آئے'۔ بس اس روز سے میر انیس نے غزل گوئی ترک کر دی اور رثائی ادب میں قدم رکھ دیا اور ایسا رکھا کہ مرثیہ گوئی ہی ان کا اوڑھنا بچھونا ہو گئی۔ میر انیس مشاعرے میں جس غزل سے دھوم مچا کر آئے تھے اس کے کچھ اشعار یہ ہیں۔
اشارے کیا نگۂ ناز دل ربا کے چلے
ستم کے تیر چلے نیمچے قضا کے چلے
.....
مثال ماہیٔ بے آب موجیں تڑپا کیں
حباب پھوٹ کے روئے جو تم نہا کے چلے
.....
کسی کا دل نہ کیا ہم نے پائمال کبھی
چلے جو راہ تو چیونٹی کو بھی بچا کے چلے
.....
انیسؔ دم کا بھروسہ نہیں ٹھہر جاؤ
چراغ لے کے کہاں سامنے ہوا کے چلے
Published: undefined
سعادت مند بیٹے انیس نے اپنے والد کی تلقین کے بعد غزل گوئی ترک کردی اور اسی غزل کی زمین میں یہ سلام نظم کیا۔
گناہ کا بوجھ جو گردن پہ ہم اٹھا کے چلے
خدا کے آگے خجالت سے سر جھکا کے چلے
.....
ملی نہ پھولوں کی چادر تو اہلِ بیتِ امام
مزارِ شاہ پہ لخت جگر چڑھا کے چلے
.....
انیس دم کا بھروسا نہیں ٹہر جاؤ
چراغ لے کے کہاں سامنے ہوا کے چلے
Published: undefined
میر انیس جتنے عظیم شاعر تھے اتنے ہی نازک مزاج اور فقیر صفت انسان تھے۔ وہ رئیسوں اور امیروں کی صحبت میں بیٹھنا پسند نہیں کرتے تھے اس کا ثبوت ان کے حیدر آباد کے مختصر قیام کے دوران ملا۔ بات سن 1870--71 کی ہے، میر انیس اس وقت کے نظام حیدر آباد میر محبوب علی خاں کے دربار سے وابستہ تہور جنگ کی دعوت پر مجلس پڑھنے کے لئے حیدر آباد گئے تھے۔ حیدر آباد میں انیس کا قیام تہور جنگ کی حویلی میں ہی تھا۔ یہ حویلی اب عنایت جنگ کے حسینیہ کے طور پر مشہور ہے۔ نظام حیدر آباد میر محبوب علی خاں کے ایک مصاحبِ خاص نے نظام سے وعدہ کیا کہ وہ میر انیس کو ان سے ملاقات کے لئے دربار میں آنے کے لئے راضی کرلیں گے۔ نظام کے مصاحب نے میر انیس کو نظام سے ملاقات پر راضی کرنے کی بھرپور کوشش کی، لیکن میر انیس نے یہ کہہ کر ٹال دیا کہ وہ ایک فقیر آدمی ہیں بادشاہوں سے انہیں کیا لینا دینا۔ اس کے بعد اس مصاحب نے یہ کوشش کی کہ وہ نظام کی شان میں کوئی قطعہ یا رباعی ہی نظم کرکے مجلس میں پڑھ دیں۔ میر انیس نے اس گزارش کا بھی مثبت جواب نہ دیا۔ مجلس کا دن آگیا۔ میر انیس کو سننے اور دیکھنے کے لئے پورا شہر تہور جنگ کی حویلی پر امنڈ پڑا۔ کیا عام اور کیا خاص۔ کیا فقیر اور کیا وزیر۔ ہر شخص میر انیس کی مرثیہ گوئی اور مرثیہ خوانی کو سننے کے لئے بے قرار تھا۔ حویلی میں تل رکھنے کی جگہ نہ تھی۔ حیدر آباد میں اس روز تمام راستے بس حویلی تہور جنگ کی طرف جا رہے تھے۔ میرانیس کی زبانی مرثیہ سننے کے لئے نظام میر محبوب علی خاں بھی پہنچے۔ سوز خوانی ختم ہونے سے عین پہلے میر انیس حجرے سے نکل کر مقام مجلس پر پہنچے اور منبر کے قریب بیٹھ گئے۔ انہوں نے ایک رباعی فی البدیہہ نظم کرکے پیش کی۔
بالیدہ ہوں یہ اوج مجھے آج ملا
ظلِ علمِ صاحبِ معراج ملا
منبر پہ نشست سر پہ حضرت کا علم
اب چاہئے کیا تخت ملا تاج ملا
Published: undefined
مرثیہ پڑھنے کے بعد میر انیس حجرے میں واپس چلے گئے۔ نظام نے پیغام بھجوایا کہ وہ ان سے ملاقات کرنا چاہتے ہیں۔ میر انیس نے آمادگی ظاہر کی۔ نظام میر محبوب علی خاں حجرے میں داخل ہوئے۔ میر انیس نے شاہان وقت کی خدمت میں روایتی طور پر کیا جانے والا آداب بجا لانے کی بھی زحمت نہیں کی۔ محض کرسی سے کھڑے ہو کر نظام کا استقبال کیا۔ دونوں کے درمیان یہ ملاقات دس پندرہ منٹ کی رہی۔ جس کے بعد نظام رخصت ہو گئے۔ میر انیس انکساری کا نمونہ تھے لیکن رعب و داب شاہی سے مرعوب نہیں ہوتے تھے۔
Published: undefined
میر انیس کے بہت سے شاگرد تھے جو ان سے کسب فیض کرتے تھے۔ کہا جاتا ہے کہ ان کے شاگردوں میں ایک جن بھی شامل تھا۔ واقعہ ڈاکٹر صالحہ عابد حسین نے نقل کیا ہے۔ ایک دفعہ انیس سخت بیمار پڑے۔ دنیابھر کا علاج کیا لیکن طبیعت بحال نہ ہوتی تھی ایک روز ایک حکیم صاحب انیس کو دیکھنے کے لئے آئے اور توبیٰ کے پتوں کا علاج تجویز کیا۔ اس زمانے میں توبیٰ کے پتوں کا حصول جوئے شیر لانے جیسا تھا۔ حکیم نے جب دوا تجویز کی تھی اس وقت انیس کے کئی شاگرد بھی وہاں موجود تھے۔ ایک ایک کرکے سب شاگرد رخصت ہو گئے۔ ایک شاگرد جانے کے بعد پلٹ کر آیا اور انیس سے کہنے لگا کہ اگر وہ اجازت دیں تو وہ توبیٰ کے پتوں کا بندوبست کر سکتا ہے۔ انیس نے حامی بھر دی۔ ایک روز بعد اس شاگرد نے توبیٰ کے پتے انیس کی خدمت میں حاضر کر دئیے۔ پتے حکیم صاحب تک پہنچا دئیے گئے۔ دوا تیار ہو گئی انیس اس دوا کے استعمال سے صحت مند ہو گئے۔ ایک روز پھر کچھ شاگرد جمع تھے۔ ان میں توبیٰ کے پتے لانے والا شاگرد بھی تھا۔ سب رخصت ہونے لگے تو انیس نے اس سے ٹہرنے کے لئے کہا۔ جب سب چلے گئے تو انیس نے اس سے اس کی حقیقت دریافت کی۔ کافی حیل حجت کے بعد اس نے بتایا کہ وہ 'زعفر جن' کا پوتا ہے۔ 'زعفر جن' کے بارے میں روایات ہیں کہ وہ میدان کربلا میں امام حسینؑ کی مدد کے لئے آیا تھا لیکن امام حسینؑ نے اس کی مدد قبول نہیں کی تھی۔
Published: undefined
میر انیس نے اس سے خواہش ظاہر کی کہ وہ 'زعفر جن' سے ملاقات کرنا چاہتے ہیں۔ اس نے معذرت کی کہ کام بہت مشکل ہے۔ 'زعفر جن' واقعہ کربلا کے بعد سے گوشہ نشین ہیں اور کسی سے ملاقات نہیں کرتے۔ انیس کے اصرار پر وہ اپنے دادا کو انیس سے ملاقات پر راضی کرنے کو تیار ہو گیا۔ طے یہ ہوا کہ نماز کے بعد انیس مسجد میں ہی رک جائیں گے۔ چنانچہ ایک روز انیس کی ملاقات مسجد میں تنہائی میں 'زعفر جن' سے ہو گئی۔ انیس نے 'زعفر جن' سے کہا کہ جو کچھ انہوں نے کربلا میں دیکھا وہ ان کی زبان سے سننا چاہتے ہیں۔ بعد میں میر انیس نے 'زعفر جن' کی زبانی واقعہ کربلا کو اپنے ایک مرثیہ میں نظم کیا۔ اس مرثیہ کا پہلا بند یہ ہے۔
پائی یہ خبر زعفر جن نے جو کسی سے
ہوتی ہے لڑائی جگر و جانِ علی سے
سب پھر گئے فرزندِ رسولِ عرَبی سے
ملتی نہیں سید کو اماں فوجِ شقی سے
منھ دینِ محمد سے لعیں پھیرے ہوئے ہیں
اک پیاسے کو دو لاکھ جواں گھیرے ہوئے ہیں۔
10 دسمبر 1874 کو اردو ادب کا یہ عظیم شاعر وفات پا گیا۔ وفات کے وقت ان کی عمر 71 برس تھی۔ لکھنؤ میں ان کی قبر ہے۔
Published: undefined
Follow us: Facebook, Twitter, Google News
قومی آواز اب ٹیلی گرام پر بھی دستیاب ہے۔ ہمارے چینل (qaumiawaz@) کو جوائن کرنے کے لئے یہاں کلک کریں اور تازہ ترین خبروں سے اپ ڈیٹ رہیں۔
Published: undefined